Åhhhh nu är det höst

Nu är det höst man känner det riktigt i luften. Jag kom hem i torsdags kväll från ett sommarvarmt Amsterdam och nu när jag är hemma så känns skillnaden. Nere i Amsterdam var det fortfarande varmt och vi kunde sitta i kortärmat ute på kvällarna. Visst undrar man varför vi bor kvar i Västerbotten den här årstiden i alla fall innan snön kommer och det blir härlig VINTER.

Amsterdam - vilken stad! Iofs har jag varit där för 35 år sedan men kom inte ihåg så mycket av staden. Det är verkligen en cykelstad och jag som tidigare trodde att Umeå var det. Här var det cyklar överallt med alla varianter på cykelkorgar. Lådor framtill där de kunde sitta upp till fyra barn (utan hjälm) en del hade barn fram och bak på sina cyklar. Men ffa var det cyklar parkerade överallt och även cyklister överallt och cyklisterna trampade på i en rasande hastighet och det verkade som att det var de som hade företräde sen kom bilisterna och sist gångtrafikanter. Inne i centrala stan finns även ett parkeringshus för cyklister
Foto: Sven Hedqvist

Däremot var det betydligt färre cyklister när man kom ut från centrum en bit. Kursen vi gick höll till i ett område med en massa kontorskomplex i närheten av AJAX-fotbollsarena och där såg vi knappt någon cyklist.

Compuware håller till på vån 4-6 i byggnaden rakt fram med "spegel"-fönster.

Högbondens fyr med IBS-tjejer

Vilken helg det var. I år var det Kramforstjejerna som fixade våran träff och så klart blev det Höga kusten men inte vilket ställe som helst utan en ö en bit utanför Bönhamn. En ö där det finns en fyr som i söndags blev 100 år.

Det blev en riktigt trevlig helg. Vi fick de två rummen i Annexet och det var tur för hade vi fått rum i huset så hade vi antagligen stört de andra gästerna med vårat skratt och ljudliga lekar. Maten lagade de till i köket och vi fick sedan själva duka och även diska efter oss men riktigt gott var det. Här var inte alls fel att vara och se själv på deras hemsida

Det var härligt väder hela lördagen och vi myste riktig ordentligt men på söndag morgon när vi vaknade blåste det 22 m/s och regnade vilket gjorde att båten som gick mellan ön och fastlandet inte vågade köra ut förän på eftermiddagen så vi fick en riktig slappar dag med lite surr, spel och vila.

Sommarsemester.....

När jag kom hem från jobbet idag så upptäckte jag att några av björkarna börjat gulna. Det har alltså varit minusgrader någon natt och L-G har fortfarande semester. Sommaren är kort, det mesta regnar bort... fast inte riktigt där vi varit. Vår semestertripp tog vi till Norge i sommar L-G med MC:n och F o jag med flyg och tåg.
       Korten är tagna på vår promenad från Myrdal ner mot Flåmsdalen. Vackrare promenadväg är svår att hitta.

L-G startade ett par dagar tidigare än oss och jag o F åkte först till Luleå för att lämna Kajo hos K och L-G sen tog vi flyget till Arlanda och vidare till Oslo den 4/8. Vi fick sen vänta några timmar på Oslo centralstation innan vi tog tåget till Myrdal. När vi var i Myrdal kom L-G efter någon timme och sen tillbringade vi några härliga dagar där. Som vanligt hade vi tur med vädret SOL och iofs ett par regnskurar men det var på kvällen o natten. I Myrdal tog vi en ordentlig promenad neråt mot Flåmsdalen en dag, en annan hyrde vi cyklar och åkte tåg 2 mil uppå på fjället och cyklade sen ner, eller snarare sagt bromsade ner. Eftersom det var nedför tillbaka i stort sett 2 mil. T och L-G stannade och fiskade emellanåt, F fick också testa att kasta men det blev ingen fisk. Sista dagen innan vi skulle hemåt åkte L-G och jag ut på en tur med MC:n på riktiga branta cerpentinvägar. Vägar med riktigt härlig utsikt.

När vi skulle hemåt åkte jag och F tåg till Bergen den här gången. Lyxade oss och bodde på hotell i Bergen och nästa dag flög vi till Oslo-Arlande och sen hem till Umeå. M mötte upp oss på flyget. L-G kom hem ett par dagar senare... efterlängtad.