SLUT Semesterdagar KVAR

Jobbigt men gick ganska bra ändå. Det är bara att jobba på och nu är ju nästa semester närmare än vad den var igår...

FRIDA AM-körkort

Från den 27/8 till den 3/8 men skam den som ger sig. Hittade en återbudstid den 30/7 och den här gången fixade Frida teorin. Tjusigt och vad glad hon blev. Jag älskar glada barn och ffa blir jag överlycklig när mina barn är glada.

Semester - lördag - åskväder men slutade med sol och VARMT

och jag VILL INTE åka till jobbet :(
Upp ganska tidigt och skjutsade Frida till Sikeå hon skulle åka till stan (10:10 bossen) och shoppa tillsammans med Malin och Hanna.
Lars-Göran och jag åkte också sen till stan och träffade tjejerna och passade på att äta middag tillsammans alla fem på restaurang Änget på Mariehem. Ååhhh vilka goda PIZZOR, länge sedan jag smakat så goda om aldrig... Jag menar då köpespizza och räknar så klart inte in Lars-Görans pízza ;)

Hem vid sex och så hann vi med en promenad i värmen jag tror att det tom var varmare än igår. Skönt!

Semester - lördag - sol

Och varmt var det idag så vi skippade allt vad OS heter och tog en MC-tur. 25 mil totalt. Vi körde Bullmark-Bidbyn-Flurark-Hissjö-Baggböle-Brännland-Sörfors-Hössjö-Bjenberg där vi stannade hos Birgitta och tog en fikapaus. Fortsatte sen mot Hörnefors innan vi sen vände tillbaka via Sörmjöle-Norrmjöle-Bussjl-Degernäs-Umeå-Täfteå stopp i Sävar och sen hem :) Trötta efter trippen...

Semester - fredag- växlande molnighet

Sista semesterdagen... Inte gjort nått! Ja en promenad och lite jobb i trädgården men inget vettigt. Jag känner mig lite mer "handlingsförlamad" än vanligt. Frida har varit på tivoli tillsammans med sina kompisar idag. Hanna har åkt hem. Malin hemma i Bygdeå och jag börjar bli så orolig för hennes flytt till Jönköping. Fast det går säkert bra....

Semester - torsdag -växlande molnighet

Inte så mycket gjort... promenad och sen klipp av gräsmattan. Hjälpt Frida med teorin och försöker få tidigare tid för skrivning. Vi är lite irri på kvinnan som bokade fel tid, bara tur att jag kollade så hon slapp vänta till den 27/8. Nu har jag bokat in en tidigare tid men försöker hitta en ännu tidigare.... Om någon avbokar. Hanna kom hem, jobbar fredag, halva dagen.

Semester - onsdag - växlande molnighet, någon regnskur

Handla, plocka ihop och klippa gräset hann jag göra innan Helena, Mats och Alicia kom hit på fika. Fikat hade de med sig själv, flera olika bakelser från Vindelns nya konditori. Kul att få träffa dem de händer så sällan numer. Marielle var inte med utan hemma och tog hand om hästarna. Tre stycken har de nu. Frida var inte heller hemma utan jobbade på COOP hela dagen. När de åkt vilade vi en stund och sen åkte vi till John och Ulrikas stuga på middag. Maria B var också där. Trevlig kväll!

Semester - onsdag - växlande molnighet och någon regnskur

Handla, plocka ihop och klippa gräset hann jag göra innan Helena, Mats och Alicia kom hit på fika. Fikat hade de med sig själv, flera olika bakelser från Vindelns nya konditori. När de åkt vilade vi en stund och sen åkte vi till John och Ulrikas stuga på middag. Maria B var också där. Trevlig kväll!

Semester - tisdag - växlande molnighet, sol och någon regnskur

En lunchpromenad tillsammans med min man. :) Tvätt och lite städ. Plockat jordgubbar ca 1/2 liter i våra pallkragar... Så goda och det är säkert för att det är så få men det finns massor av omogna bär. Hanna kom med buss, jobbade, sällskap åt oss i två timmar sen buss hem igen. Frida hem från Tobbe i morgon jobbar hon på COOP igen, kul för Frida.

Semester- måndag - växlande molninghet och någon regnskur

Till stan med Hannas cykel bak på bilen nu har hon strax flyttat färdigt :9
fast vi kom ju hem med något nytt iaf :)
Äntligen L-G:s nya ska tåla både minus 20 och plus 50 grader och VATTEN:
då får vi se om den går att ringa med också ;)

och jag köpte ett nytt skal:

Semester - söndag - mest mulet och regnskurar

Och vårt årliga besök i Karin och Björns stuga :)
Trevligt!
Kaffe - promenad och sen trerättersmiddag

Stranden:
och stugan

Se vad man kan hitta på promenader utanför stan :)

Gurkor
och jätte goda tomater :)

Semester - lördag - växlande molnighet

MC-tur stod på schemat och det blev en tur på 20 mil! Vindeln - stopp hos Helena o Mats men ingen hemma Rödåsel - såg en nyfiken älgkalv Tavelsjö - stannade och fikade Umeå - norrut och in efter kustlandsvägen i Sävar Bygdeå - stopp hos Malin och Rasmus, ingen hemma Sikeå - stopp för fika, vi kunde ju inte ta med fikat hem ;)

Hemma blev det middag och sen en promenad! Något jag aldrig hade orkat göra i fjol efter en så lång MC-tur. Jag hade nog inte ens orkat på en sån lång MC-tur. Tack Mabthera :) Vid 10-tiden mötte vi upp Frida med kompisar i Sikeå de kom med bussen från Trästock i Skeå.

Fikapaus i Tavelsjö

Mats & Helena var inte hemma

Fikastopp i Sikeå

Lördagsmiddag ute

Kvällspromenad

Semester - fredag - växlande molnighet och ett par riktiga regnskurar

Sov eller i alla fall låg i sängen ganska länge. Inte så mycket gjort idag men en promenad så klart :) tillsammans med Ann-Rosi, körkortsteori med Frida som vi skjutsade till Stenfors, lite solning. På kvällen överraskade Rasmus och Malin oss med ett besök. Trevligt!

Semester - torsdag - växlande molnighet - regn och ÅSKA

Idag blev det Lars-Göran, Ann-Rosi och jag som tog en promenad, drygt en timme gick vi :) Senare på dagen kom världens åskskur, riktigt mycket regn på1/2 timme :). Fast Ann-Rosi och jag passade på att ta bilen och åka till Stenfors gård och kilade lite i deras loppishallar :) Middag tillsammans med Frida och Hanna :). Efter middagen blev det körkortsteori med Frida igen, Sen en lite annorlunda men bra film, en tysk - "Emma" tror jag den hette och handlade om en kvinna som bodde ensam med sina gris och höns... (Emma slaktade sina grisar själv och avlivade dem med ett snitt i halspulsådern) En dag voltade det in en Jaguar på gården och i den låg Max medvetslös... Max, cancersjuk osv

Semester - onsdag - SOL och växlande molnighet

och yr.no visade att det skulle komma en regnskur idag men inget regn här inte. Kanske klarade vi oss för att jag tog in tvätten och aldrig hängde ut någon ny idag ;-)

Idag har vi även ätit de första jordgubbarna från vårt "land" eller pallkragar.
Lunka på lunka på....
Idag fick jag med A-R på en promenad. Trevligt! att någon har tid att göra mig sällskap, Lars-Göran jobbar ju.
Promenaden vi gjorde idag hette duga! Vi gick fram och tillbaka till Töva Lite i Sikeå iofs inte något speciellt snabbt tempo men det blev i alla fall 13 km! Med några stopp så var vi iaf ute i solen i 2 och 1/2 timme.
Diverse besök....
Vilade i solstolen sen en stund tills Lars-Göran kom hem från ett kundbesök.

Sen hade vi även ett snabbesök här hemma - Rasmus kom förbi en sväng. Rasmus som har sin första senester och lediga sommar sedan han gick högstadiet!

Senare i kväll var Ann-Rosi, Linnea, Sofie och jag på besök till Andra Varvet. Det fanns massor av saker där men som vanligt inget som jag känner att vi behöver utan istället känner jag att vi har en hel del som vi borde lämna dit istället.

Lars-Göran hämtade hem Frida från som besökt Tobbe samtidigt som vi var till Sikeå. Sen satt vi oss tillsammans med trafikboken igen en liten stund innan Frida försvann hemifrån igen. Hon, Sofie och Linnea skulle sova i tält hemma hos Sofies.
....och Hanna Umeåbo idag
Hanna är ju här på "besök"  och sover här i natt igen eftersom hon jobbar tom fredag. Fast hon var här idag så har hon och Dennis flyttat till Umeå idag. Dennis fick hjälp av sina föräldrar med flyttlasset :). De har flyttat en del kartonger tidigare men idag flyttade de möblerna. Så nu är de Umeåbor!

Semester - tisdag - SOL och växlande molnighet

Karin & Co åkte redan innan elva, Hanna som kom från stan missade dem precis. Vädret var så fint igen och eftersom jag inte fixar att sitta någon längre stund i solen tog jag mig en riktigt lång promenad. Jag var ute och traskade runt sammhället och till Sikeå och vände och det blev en promenad på ca 2,5 timme.Liiiite trist att gå ensam men Lars-Göran jobbar ju :( och Ann-Rosie var upptagen med annat.

Sen när jag kom hem blev det lite genomgång av trafikkunskap till sammans med Frida, middag och sen skjutsade vi Frida till Tobbe.

Jag tror tog promenaden eller om det var "pluggandet" som gjorde slut på mig så jag slumrade till i sängen och L-G i soffan tills någon gick in och ut genom dörren i groventrén. Jag trodde det var Hanna som kom hem från jobbet men hon hade ju inte ens sluta då så vi vet inte riktigt vem det var????

Vid elva tiden kom jag igång igen och tog tag i tvätt, disk och städade några skåp/lådor.....

Semester - måndag - SOL och växlande molnighet

Fortfarande inget regn trots att jag dagen innan hängt ut tvätt för torkning. Ann-Rosi och jag på en promenad runt ån. Handling och så skjutsade jag Frida & Co. till Ultervattnet.

Vid sextiden kom Karin, Klas och Lukas.

Middag:

- Parmaskinka, mozzarella mm

- Grillad kycklingfile, coleslaw, ris, såser mm

- Panacotta med hallon

sen satt vi och surrade till 1-tiden, trevligt! Det är så sällan vi träffar dem nuförtiden.

Linnea har fått en ny Canon

och vips så fick vi så här fina bilder på Frida och Sofie. Tjusiga tjejer!

Semester - Söndag - SOL och varmt

sov lite länge igen men sen blev det en promenad på ca 9 km. Resten av dagen i SOL. Jag förstå inte varför folk klagar på sommaren. Vi inte haft många regndagar på min ledighet :) Nu är kl fyra och vi har planerat att grilla lax i em.

Semester - lördag - blå himmel

och inge regn idag. Vi fortsatte med att iordningställa där uppe närmare klart men inte klart fast en bit på väg i alla fall

Semester - lördag - växlande molnighet

så det blev en promenad på förmiddagen, till järnhandeln för att köpa målarsoda mm.

Jag sov länge idag också. Jag kom inte i säng så tidigt, två tror jag klockan hann bli. Jag såg två bra filmer efter varandra. En amerikansk som handlade om en man vars fru och barn blivit mördade och mördarna klarade sig med lindriga straff. Så efter tio år började mannen hämnas inte bara mördarna utan även polis, åklagare, domare mfl....
Den andra filmen var en holländsk film och handlade om en judisk kvinna som överlevde andra världskriget....

Idag har vi hittills hunnit med fönstertvätt och lite trädgårdsarbete. Jag tvättade några fönster innan Lars-Göran tog över... Nu ligger han insmord i linnement och sover medan jag sitter här. Tog en Ipren för min onda nacke och "brinnande" armar. En kaffe till och sen är det dags att hitta på något annat att göra.
Finns ju massor här inne....

Semester - fredag - växlande molnighet

Blev det på eftermiddagen men jag har ändå hunnit sy två gardinkappor idag, handlar, lagat middag och varit på en promenad tillsammans med Lars-Göran. Hanna har åkt hem till Holmsund idag men hann äta middag med oss innan hon åkte. Laxfile med gurksallad och färsk potatis

Frida kom också hem till middagen men åkte iväg igen vid åtta tiden "korvgrillning" i Ultervattnet en del skulle tom sova över i tält. Lars-Göran tog precis BMW:n på en tur kanske en sväng runt Överklinten, Ultervattnet osv :)

Semester - fredag - REGN

...i alla fall nu på förmiddagen. Klockan är snart tio och jag har nyss fikat... Lars-Göran har varit uppe länge och hämtar ledstången från Lövånger nu. Hanna har sovit här men är på jobbet, hon började redan halv åtta. Frida har sovit hos Tobbe, hon skulle vara bonde idag, undrar hur det går i regnvädret?

----

Sitter och blir lite tårfylld när jag tänker på Fridas kompis Emil K som ska vara med om jordfästning av sin mamma idag. Lider med honom och hans systrar som måste gå igenom en sån här sak så unga. Eller "gå igenom" hur kommer man ut på andra sidan? Men iaf de borde inte behöva uppleva en sån här sak så unga..........

. ----

Semester - torsdag - mest regn

upp tidigt för att åka till stan. Frida skulle göra teoriprovet för moped. Tyvärr missade hon godkänt med 1 poäng, stackarn vad man lider med henne. Nu har vi iaf bokat nästa teoritid om en dryg vecka.

ONT i kroppen idag :( samma onda som i går kväll? Inga promenader men det regnar ju så det spelar väl mindre roll.

Semester - onsdag - REGN SOL REGN

inte så morgonpigga men vid elva tiden var jag och Frida nere hos mamma. Lars-Göran tog hand om disk, sopor osv. Vi satt väl och pratade med mamma ett par timmar när hon blev trött och ville vila. Vi hjälpte henne i säng och sa sedan hej då och åkte.
Vi hade bestämt oss för att besöka IKEA och pga vägarbete på svenska sidan så åkte vi på finska sidan till Haparanda. Vi tog en avstickare till Kukkolankoski
men eftersom det regnade och blåste så vi tog beslutet att vi skulle äta på IKEA istället.

IKEA blev ett kapitel för sig den här gången gick vi genom kassorna utan att ha handlat något. Vi var hungriga när vi kom dit gick och strosade, tittade på soffor, byråer och till slut kom vi till restaurangen. KÖ och då men ar jag kö, det kändes lite jobbigt att stå och köa för mat minst en halvtimme och sen var det inte säkert att vi skulle få något bord.... vi gick vidare och eftersom vi var hungriga så bestämde vi oss för att inte handla något.... strosa en  halvtimme, timme till och sedan i kassan skulle ju ha gjort oss mer än vrålhungriga...... så vi gick ut genom IKEA-kassorna utan att ha köpt en pryl!!!!!!!!!!!!

Det blev en god middag på Kina-restaurangen istället och sen fortsatte vi söderut och nästa stopp blev för kaffe hos Anne-Maj ett kort stopp för vi ville inte bli så sena hem. Vi var väl också hemma till halv nío.......

Semester - tisdag - växlande molnighet

men när vi kom till Ötå så var det sol :).
Vi startade med att äta lunch på Rogers grill, OSTBURGARE!
Sen åkte vi till Länsmansgården för att besöka mamma som satt ute i solen nyfriserad :)
Ganska pigg och efter en timma hade hon även fått lite färg i ansiktet.

När vi efter ett par timmar lämnade mamma så åkte vi till ett fik som de öppnat i ett äldre hus ovanför biblioteket. Där hade redan Ann-Gerd, Tor, C-G och Anne-Maj redan satt säg för att äta lunch/middag så vi beställde kaffe och fika och satt oss ner en stund och surrade :)
Ann-Gerd skulle hålla en föreläsning om sitt författarskap på Torneusgården på kvällen så vi satt inte så länge utan istället åkte vi i väg för att handla till frukost. Vi skulle ju bo i mammas lägenhet.

Efter middagen

åkte Lars-Göran och jag för att lyssna på Ann-Gerd och det var inte bara vi som var där utan det var riktigt välbesökt. Flera av besökarna var släkt till Ann-Gerd så det blev även lite av en mindre "släktträff" Trevligt! Riktigt bra gick det för Ann-Gerd som är duktig inte bara på att skriva utan även på att berätta saker med inlevelse och humor.
(se så söt hatt tanten framför oss bar)

När A-G avslutat sin föreläsning med att läsa upp en av hennes noveller blev det kaffepaus och frågestund och en hel del politiska diskussioner.....

Kvällen avslutade vi hos Stig och Lena och nu vet vi vad Lars-Göran vill ha i present när han fyller år nästa gång ;)
Jag kunde inte låta bli att sätta på honom Ronnies hjälm innan fotograferingen.

Semester - måndag - SOL och varmt

så vi bestämde oss för att köra uppåt senare på eftermiddagen. Lars-Göran jobbade också som elektriker nästan full dag.
Jag och A-R tog en promenad på drygt sex kilometer.

Vid halv sex åkte vi iaf norrut och stannade hos Kerstin och Lars-Gunnar för övernattning. Trevligt att få träffa dem igen det blir allldeles för sällan numera :(

Jag lyckades till slut....

... igår fick jag de alla tre på samma blid och även flera. Det här är ett par som jag tog med min Iphone men vid tog även flera med Malin och med Fridas kamera. (Malin och Frida -Jag VILL ha de korten i den här datorn!)

Våra fina tjejer...  20, 22 och 15 så fort de gick egentligen var det inte så länge sedan de var 10, 12 och 5...

Lite jobbiga mygg!

Mina tre små/stora älsklingar :)

Semester - söndag - REGN och växlande molnighet

SOVMORGON som hette duga :)
Jag tänkte ta en promenad på fm men då började det regna ist blev det en kvällspromenad tsm med Lars-Göran och Ann-Rosie och Kenneth. Drygt sex kilometer!

Annars blev det inte så mycket gjort idag. Ja två timmar framför TV:n. F1 Silverstone, Vettel 3:a medan Webber vann och Alonso blev två. Spännande race var det iaf idag.

Semester - lördag - växlande molninghet men varmt - MALIN 22

iaf halva dagen och mitt på dan var det någ högsta temperaturen för i år. Riktigt kvavt och varmt......

Jag vaknade redan vid 7 och kunde inte somna om fast jag låg och drog mig till 9-10. Sedan upp och städa men det var sååååååå varmt så det gick så långsamt. En promenad ner på samhället för att köpa jordgubbar till Malins tårta.

Vid tre tiden överraskade Hanna oss med ett SMS, hon var på väg hit med bussen. Vi skulle ju ha Malins födelsedagsmiddag här hemma :). Kul att hon orkade komma för det är ju så sällan vi har alla tre tjejerna på middag här hemma, iaf samtidigt.
Förrätt - tortillas med västerbottensost och ruccola
Huvudrätt- Grillat fläskfilé och skinkstek från GRISEN från Pellbrants med röda grillsåsen och beasåsen som är SÅÅÅÅ god till ;)
Efterrätt - chokladmaräng, grädde, rostade mandlar och jordgubbar en jättegod tårta som Malin sjäv gjort - recept från "Leila bakar"

Semester - fredag - SOL

och ännu en riktigt varm dag :) så Lars-Göran bestämde att även han skulle ha semester idag.
 vi hann både med en promenad runt ån och en MC-tur på 10 mil.Vi stannade och fikade på Westmans i Bygdsiljum och testade deras egna vaniljglass. GOD!

Hanna som skulle jobba är sjuk och orkade inte i väg hit men fixade istället jobb åt Frida. De hade ont om folk på COOP så de ringde upp Frida som fick komma dit och jobba i sex timmar. Inte dåligt, bli uppringd till sitt första jobb när man är 15 år. Där ser man att mycket handlar om kontakter och att ha dem är det bästa. :)

Ceylon Café blev det klockan sex. Där vi åt middag tillsammans med Ann-Rosi och Kenneth och förutom Sofie och Frida var även Linnéa och Tobbe med. Trevligt!
Sen blev det kaffe och efterrätt hos familjen E, kubb som jag och Ann-Rosi vann mot Lars-Göran och Kenneth.

Semester - torsdag - SOL

... och varmt
Lars-Göran till stan för jobb och han åkte tidigt så idag orkade inte jag upp tillsammans med honom och därför sov jag lite längre halv tio!
Frida upp idag och fortsatt måla terassräcket :)
Jag och Ann-Rosi tog en promenad på drygt 6 km. Härligt i värmen och den här gången blev det runt ån och där var de svanparet med fem ungar. Tidigar år har vi bara sett dem med tre men i år hade de fem :)

När vi kom hem la jag mig men då ringde L-G och sa att han redan var på väg hem. :) Så han fick också en halv dags solning i det härliga vädret.... iaf tills det var dags att åka och handla.

Semester - onsdag - SOL

Trött idag igen...
Tvätt och disk och tvätt...
Trädgårdsarbete och lite sol...
Frida "jobbat" som bonde hela dagen hemma hos Tobbe. Vi hämtade henne vid halv sex och tog middagen på Lufta camping = pizza.
Sen en timmes kvällspromenad tillsammans med min man :)

Semester - tisdag - växlande molninghet

- och varmt, varmaste dagen hittills
- klev upp med L-G idag igen han skulle på ett kortare jobb här i Robban
- disk och tvätt igen
- solat
- bokföring - avstämning juni månad
- in till stan Magnetröntgen, illamående igen av kontrastvätskan
- vi passade även på att shoppa lite bl a lister till dörrkarmarna uppe
- sent hem, sen middag och sen blev det TV, jag orkade inte iväg på någon promenad

Frida sodatvättat räcket på terassen - dags att måla i morgon FAST hon hotar med att sova över hos Tobbe och vara där och "leka" bonnpiga i morgon ;). Kanske jag hämtar hem henne istället.

Semester - måndag - växlande molninghet

... men ganska varmt. De lovade regn men det kom i natt och det mådde man ju inte dåligt av.
- klev upp och fikade med Lars-Göran som skulle iväg och jobba inne i Umeå fast jag la mig igen och upp vid halv tio TIO!! men det var skönt att ligga och dra sig.
- disk och tvätt och ut och surra med Karin
- en promenad på över sex kilometer tsm med Ann-Rosi. Det blev en sväng runt ån och nu var svanparet där med fem ungar
- vila och mera tvätt men det var så fint så jag passade på att rensa lite ogräs i trädgården och surrade lite mer med Karin...
- Handling när Lars-Göran kom hem med bilen
- min favoritserie Borgen ikväll

Frida stack iväg tsm med kompisar till Ånäset. Badat i någön sjö där.... brrrrrrrrr

Semester - ledig dag två - SOL

Inte upp med tuppen men kl halv tio var vi uppe iaf och idag var det
- soligt, så mycket gladare man blir så det blev lite aktiviteter i trädgården
- ogräsrensning och plantering mm innan vi åkte
- en sväng till Bygdå och gratulerade Rasmus som fyllde 22 år den 29:e. Rasmus föräldrar, morfar med fru och Sara M var där. Tyvärr var inte alla kvar när jag kom på att jag skulle fota men två trötta gäster hittade jag iaf  (tyvärr skuggarskyddet till min Iphone bilderna)

ååh vad jag älskar Rasmus och Malins lägenhet, ja hela huset. Hade vi haft orken och börja om med ett nytt hus så kanske vi hade köpt det. Det är till SALU nu, ett riktigt drömhus..... men i behov av massor av arbeten och även pengar.......

- gräsklippningen tog Frida hand om när vi kom hem medan jag och Lars-Göran fixade middag
- kvällspromenad tsm med fam E
- fotbolls EM Spanien-Italien 4-0

Semester - ledig dag ett - REGN

Semester på måndag men det känns ju redan som semester.
Idag
- regn :(
- städat toan och förrådet uppe delvis tsm med Lars-Göran. Lars-Göran en sväng till Umeå för att kolla läget på stället där han jobbar just nu.
- en sväng på Andra Varvet - vi köpte inget, inte ens en glass
- tacos till middag och jordgubbarna och glass till efterrätt men Frida o Tobias var så mätta så de skippade efterrätten. Vi bjöd in Ann-Rosi och Kenneth istället på efterrätt och sen blev det något glas vin.Trevligt!